Παρασκευή, 20 Απριλίου 2018

Περιπλανήσεις





Πατριδογνωσία μόλις 100 χρόνων,εκπληκτική από έναν Καρκαβίτσα τολμηρό,ευαίσθητο και αιχμηρό.Αλλά και με λεπτό χιούμορ για την ανθρώπινη γελοιότητα.Εξαιρετική η εισαγωγή του συμπατριώτη του και επίσης γιατρού και συγγραφέα Ηλία Χ.Παπαδημητρακόπουλου.
Θεσσαλονίκη-Μωριάς-Ρούμελη-Θεσσαλία.Μαζί και το συγκλονιστικό "Οι φυλακές του Ναυπλίου" .
Δεν ήξερα ότι αυτά τα κείμενα τα έγραψε όταν ήταν περίπου 25 ετών,ούτε ότι νεώτερος ακόμη συμμετείχε στο Αναρχικό κίνημα της Πάτρας.







Κορυφαίοι Ρώσοι κλασσικοί ζουν και γράφουν για τη μεγάλη πείνα και όχι μόνο, στις περιοχές του Βόλγα.Ένα φαινόμενο που επαναλήφθηκε πολλές φορές στην συγκεκριμένη χώρα.Οι ίδιοι συμμετέχουν στην προσπάθεια βοήθειας προς τον πληθυσμό και έχουν την εμπειρία για να ψάξουν όχι μόνο τα αίτια της σιτοδείας,αλλά και τους λόγους για την ανεπαρκή αντιμετώπιση του προβλήματος.Έτσι στα κείμενα τους περιέχονται κριτική,οργή και αγανάκτηση που χτυπούν τόσο τη κοινωνική
διαστρωμάτωση όσο και την κεντρική τσαρική εξουσία και διοίκηση.Γι'αυτό λογοκρίθηκαν ή απαγορεύτηκε η δημοσίευση τους.







Εκτενές διήγημα του πρωτοπόρου Κωνσταντίνου Θεοτόκη που δημοσιεύτηκε το1898. Σκοτεινό και μεταφυσικό στη μορφή όμως σαφέστατα υπαρξιακό με τον μόνιμο προβληματισμό του Θεοτόκη για τον ρόλο του χρήματος.








Επαναφορά στον Έσσε μετά από χρόνια σε ένα έργο της ωριμότητας του με ψυχαναλυτικές αναφορές.Οι δύο ήρωες, όψεις διαφορετικές του νομίσματος ζωή.












"Από εδώ πέρασε ο Κιλρόι".Πως περνούν οι άνθρωποι από το μάταιο τούτο κόσμο,η σύντομη και δωρική γραφή του Χαριτόπουλου με την μορφή διαλόγου,το δείχνει.Και ποιος είναι ο Κιλρόι το μαθαίνουμε πάλι.











Κάφκα,ο μέγας και βαθύς γνώστης κάθε εξουσίας και της αδυναμίας του ατόμου απέναντι της, στη "Σωφρονιστική αποικία" κάνει ένα βήμα παραπέρα.Το απόλυτα αλλοτριωμένο άτομο ως γρανάζι και εκτελεστικό όργανο μιας μηχανής που αχρηστεύθηκε.
Μικρό διαμάντι,γράφτηκε το 1914-1916 και  δημοσιεύτηκε το 1918.
Το βιβλίο εκτός από το κείμενο περιέχει και την θεατρική του διασκευή που ανέβηκε πριν κάποια χρόνια σε Αθηναϊκή σκηνή.






Μαρτυρίες του Βίκτωρα Ουγκώ ως λεπτομέρειες της ιστορίας.Μερικές ενδιαφέρουσες όπως η καρατόμηση του Λουδοβίκου 16ου ή ο θάνατος του Μπαλζάκ.










Και το θέατρο με Πιραντέλλο.Έργα που δεν έχω δει να παίζονται."Όπως με θέλεις" και το μονόπρακτο "Ένας ηλίθιος".
Στο πρώτο μια πλαστοπροσωπία που θα αποκαλύψει πολλά,στο δεύτερο-ιδιαίτερα δυνατό-ένας νεαρός αποφασισμένος να αυτοκτονήσει διεκδικεί την αξιοπρέπεια και εξευτελίζει τους πολιτικάντηδες...





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου