Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017

Σταυροφόροι

Ο Σεφέρης ρητά προειδοποιούσε ότι "αν θέλουμε να κατανοήσουμε τον Νέο Ελληνισμό πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε το Βυζάντιο".

Απ' αυτή την σοφή συμβουλή πώς φτάσαμε διάφοροι ημιμαθείς να χρησιμοποιούν τον όρο "Βυζάντιο" και τα παράγωγα του για να ελεινολογήσουν είναι εύκολο να εξηγηθεί.Εκτός από την άγνοια και ημιμάθεια,έχουν καταπιεί και όλη την δυτική προπαγάνδα σκοπιμότητας για το Βυζάντιο που ξεκίνησε η διακίνηση της από τον 10ο αιώνα και συνεχίζεται.Η δύση θέλει να λεηλατεί την ανατολή και πρέπει πρώτα να την σπιλώσει.

Παρόλο που δεν έχω κάνει ιδιαίτερες αναφορές,αγαπώ τα έργα των βυζαντινών χρονικογράφων και πραγματικά απολαμβάνω  όσα κυκλοφορούν.Τα περισσότερα όμως παραμένουν ανέκδοτα στην....Ελλάδα.Ποιος ενδιαφέρεται όταν το παραδάκι το έχει η ατέλειωτη σαβούρα που προβάλλεται μανιωδώς και ναρκώνει.Εμπόροι....


Ο τρίτος τόμος του τετράτομου "ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΙ 11ος-12ο; αιώνας" του καθγ.Απόστολου Καρπόζηλου παρουσιάζει τις καταγραφές και μαρτυρίες γι' αυτούς τους εξαιρετικά σημαντικούς αιώνες όταν αφενός αρχίζει η παρακμή αφετέρου το Βυζάντιο δέχεται πανταχόθεν επιθέσεις με σημαντικότερες τις σταυροφορίες που το 1204 του δίνουν θανάσιμο χτύπημα.Σ' αυτό το διάστημα εκχωρούνται απίστευτα προνόμια στους Δυτικούς-σας θυμίζει κάτι- σε βαθμό που τα λαϊκά στρώματα επαναστατούν και βιαιοπραγούν εναντίων των ξένων παροικιών.

Ο συγκεκριμένος τόμος ξεκινάει με Ψελλό και ακολουθούν χρονικά Ζωναράς, Ατταλειάτης, Σκυλίτζης,Κεδρηνός,Βρυέννιος,Άννα Κομνηνή,Μανασσής,Γλυκάς,Κίνναμος,Ευστάθιος Θεσ. Χωνιάτης.
Ο Απ.Καρπόζηλος για τον καθένα αφού δώσει πληροφορίες για τους χειρόγραφους κώδικες που υπάρχουν  αναπτύσσει το περιεχόμενο τους,τις πηγές τους και το ιστορικό τους πλαίσιο.Παραθέτει αποσπάσματα από το πρωτότυπο ως δείγμα.

Από την Άννα Κομνηνή έως τον Χωνιάτη δηλ.στο διάστημα περίπου 120 ετών που πραγματοποιούνται οι σταυροφορίες,όλοι ρητά επαναλαμβάνουν και τονίζουν δύο πράγματα:

  1. Οι δυτικοί σταυροφόροι από την αρχή είχαν στόχο την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης και τα περί απελευθέρωσης των αγίων τόπων είναι απλά προκάλυμμα.
  2. Είναι βάρβαροι,άπληστοι,πονηροί,ψεύτες και αιμοχαρείς.
Έτσι περιγράφονται:

Ταύτα ο χαλκούς αυχήν,η αλαζών φρήν,η ορθή οφρύς,η αεί ξυριώσα παρειά,η φιλαίματος δεξιά,η ακροχολώσα ριν,ο μετέωρος οφθαλμός,η άπληστος γνάθος,η άστοργος γνώμη,η τορή και τροχαλή λαλιά.....

Και να μη ξεχνάμε ότι οι σταυροφόροι συντονιζόταν και τους ευλογούσε ο Πάπας.Είναι και πάλι ΕΔΩ,ΣΗΜΕΡΑ, και η χώρα εάλω αφού ο Πάπας ευλόγησε τον Σημίτη και τον Τσίπρα!.Οι βυζαντινοί τα έγραψαν με οργή,οι σύγχρονοι ή μέλλοντες ιστορικοί πως θα γράψουν άραγε με τόση εθελοδουλεία που έχουν προς τους κυρίους τους;  


Υ.Γ. Νίκος Γκάτσος-όπως όλοι οι μεγάλοι ποιητές-έχει βαθιά την ιστορική αίσθηση και τον πόνο του ΓΕΝΟΥΣ.
Δύο "βυζαντινά" τραγούδια του λοιπόν.
 Το ένα με αναφορά στο γιο της  Άννας Κομνηνής.Είχε  τέσσερα παιδιά με τον Νικηφόρο Βρυέννιο,ποιο εννοεί ο ποιητής; τον Τζόε,τον Τζακ,τον Γουίλιαμ ή τον Άβερελ?




Το άλλο σε μια Κομνηνή που καλεί σε βοήθεια τον Ανδρόνικο.Εδώ προβληματίζομαι ΠΟΙΟΝ Ανδρόνικο.Αν πρόκειται για τον Αυτοκράτορα με τη σύντομη βασιλεία,τη θυελλώδη ζωή και τον φρικτό θάνατο αποκλείεται να είναι η Άννα που έζησε 50 χρόνια πριν αλλά κάποια άλλη Κομνηνή.Αν όμως είναι η Άννα τότε μάλλον πρόκειται για έναν αδελφό της Ανδρόνικο που χάθηκε νέος. 


Η Προσωπικότητα και η ζωή της Άννας Κομνηνής είναι μοναδικές.Αξίζει αυτή η γυναίκα εκτενείς αναφορές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου