Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου 2013

Καβαφικές απωθήσεις

Όπως όλα τα παιδάκια ξέρουμε από τις μαλακίες στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ το 2013 είναι έτος Καβάφη (1863-1933).
Το ιστορικό γαλλικό περιοδικό europe που δημιούργησε ο  Romain Rolland το 1923 έκανε ένα διπλό τεύχος αφιερωμένο στο ποιητή.
Με αφορμή αυτό, το Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας οργάνωσε την Τρίτη 19/11 μια εκδήλωση για τον Καβάφη.
H παρέα επέμενε να πάμε,ως αντίδραση στη λάσπη από το ΒΗΜΑ.

Υπήρχε παρουσίαση μεταφράσεων, η ταινία "Τρώες" του Γιάνναρη, μια ομάδα γνωστών εισηγητών (Μπλάνας, Κούρτοβικ, Sawas,Δημηρούλης κ.α.) καθώς και διάλογος με το κοινό.

Το κομβικό και ενδιαφέρον σημείο ήταν το εξής:

Για τον Καβάφη-ως το μόνο παγκόσμια γνωστό Έλληνα ποιητή-στις διεθνείς δημοσιεύσεις/μελέτες/μεταφράσεις κλπ ήδη από το '50 τονίζεται το αδιαχώριστο της ποιητικής του με την ομοφυλοφιλία του.

Στην Ελλάδα για σειρά δεκαετιών,ακόμη και σήμερα η σύνδεση αυτή συνειδητά πολεμήθηκε από διάφορους άσπονδους φίλους.

Αναφέρθηκαν
Ο κατεξοχήν Γ.Π.Σαββίδης.
-Κάτοχος του αρχείου Καβάφη,δεν επέτρεπε πρόσβαση σε κανέναν,τελικά πουλήθηκε στο Ίδρυμα Ωνάση που φρόντισε για τη τελευταία ξεφτίλα των ΜΜΜ

-συγγενής του ΔΟΛ,που πρόβαλε τις απόψεις του και πολεμούσε κάθε διαφορετική άποψη. Καταγγέλθηκε και το δημοσίευμα στο ΒΗΜΑ την Κυριακή 17/11 ΠΡΙΝ την εκδήλωση,με αρνητικά σχόλια γι' αυτή, λες και ήξεραν τι θα ειπωθεί.

-Σχέσεις ιδιοκτησίας με τον εκδοτικό οίκο "ΕΡΜΗΣ" όπου εξέδωσε τη μελέτη του Σεφέρη για τον Καβάφη,και επιμελώς αποσιωπά τη διάσταση αυτή.

-Στα 30 χρόνια δημοσιεύσεων,διαλέξεων,και πολεμικής σε ξένες δημοσιεύσεις δεν αναφέρθηκε ποτέ στη σεξουαλικότητα του ποιητή την οποία στη καλύτερη περίπτωση θεωρούσε άσχετη.

Έπειτα,ο Τσίρκας,που με το βιβλίο του "ο Καβάφης και η εποχή του" ως πουριτανός αριστερός οδηγεί σε αλλοπρόσαλλα συμπεράσματα για να αποφύγει αναφορές επικίνδυνες.

Η συζήτηση που ακολούθησε ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα

-Φάνηκε ότι όσοι έχουν περιορίσει τη γνώση τους σε δημοσιεύσεις Σαββίδη και ομοφρόνων, αγνοούν σημαντικά βιογραφικά στοιχεία του Καβάφη,απόλυτα σχετικά με το έργο του. Ιδιαίτερα αγνοούν μαρτυρίες και δημοσιεύσεις του Τίμου Μαλάνου που ήταν στο κύκλο Καβάφη,και οι σχέσεις του με το Σεφέρη κλονίστηκαν λόγω....Καβάφη

-Σε παρατήρηση-επιφύλαξη για την βαρύτητα που δόθηκε έξω αλλά και στις εισηγήσεις στο "ερωτικό σώμα", ο Μπλάνας επισήμανε ότι δεν είναι υπερβολική αλλά διαφωτιστική,διότι π.χ. ακόμη και στα "φιλοσοφικά" ποιήματα όπως το   «Ἀπολείπειν ὁ Θεός Ἀντώνιον» αν αλλάξουμε το γένος των λέξεων από αρσενικό σε ουδέτερο,βλέπουμε ότι το ποίημα μπορεί να αναφέρεται στο παρηκμασμένο-γερασμένο σώμα και ο ποιητής το κάνει εν γνώσει.

-Μια σημαντική μαρτυρία.Ηλικιωμένος Αλεξανδρινός είπε:

"Ήμουν έφηβος μαθητής στο "Αβερώφειο".Μπήκε η γιαγιά μου (σύγχρονη του Καβάφη) στο δωμάτιο και με ρώτησε τι διαβάζω.Της είπα,ποίηση.Τί ποίηση είπε,Παλαμά,Σικελιανό,τί;.Απάντησα Καβάφη.
Τίίίίίί;!!!!Φώναξε.Αυτόν τον..... ΠΕΡΙΘΩΡΙΑΚΟ!!!.
Το αναφέρω είπε για να καταλάβουμε ότι ο Καβάφης ήδη εν ζωή ήταν περιθωριακός για την Ελληνική παροικία λόγω της ιδιαιτερότητας του,και οι πολεμικές δεν ήταν άσχετες μ' αυτή την περιθωριοποίηση.

Γιατί όλη αυτή η αναφορά?
Πρόσφατα έτυχα σε αποτροπή γονέα (πτυχιούχου) προς το βλαστάρι του,να διαβάσει το πεζό του Καβάφη "εις το φως της ημέρας".Ο ίδιος το αγνοούσε, αλλά πίστευε ότι ο Καβάφης είναι "επικίνδυνος" για νέους....
Σε παρατήρηση μου ότι θα έπρεπε να αποφεύγει και τον Παπαδιαμάντη ως αλκοολικό,τον Καρυωτάκη ως αυτόχειρα,το Βιζυηνό ως παράφρονα και πολλούς άλλους κλασσικούς για διάφορους λόγους,δεν πήρα απάντηση.

Έχουμε πολύ δρόμο.....


Υ.Γ.
Μαθητική Ανάμνηση

Λύκειο.Υπερσυντηρητικός(φασίστας) φιλόλογος.
Νεοελληνικά,μάθημα "Οι Θερμοπύλες" του Καβάφη.
Πύρινος λόγος,θαυμασμός και ανάλυση για το μεγάλο πατριωτικό αυτό ποίημα. 
-Μαθητής: Κύριε διάβασα ότι ο Καβάφης ήταν ομοφυλόφιλος.
Τον βλέπουμε και "φορτώνει"
-Φιλόλογος: ΚΑΤΑΚΡΙΤΕΟΣ ο Καβάφης!!!
-Μαθητής: Πώς,αφού έγραψε τις πατριωτικές "Θερμοπύλες"
-Φιλόλογος έξαλλος: ΚΑΤΑΚΡΙΤΕΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ!!!!

1 σχόλιο:

  1. Kαι ο Μαρωνίτης είναι στη κατηγορία Σαββίδη.Αυτός επίσης πολεμούσε τον Ιωάννου με μανία.
    opus

    ΑπάντησηΔιαγραφή