Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2014

'Α,το χρυσάφι!


'Α,το χρυσάφι!Ποιός τον ορμηνεύει
τον τύπο,ποιός το πιεστήριο;
Ποιός σε βουλές και σε συμβούλια βασιλεύει;
Ποιός είναι αφέντης στο χρηματιστήριο;
Ποιός την πολιτική στη χώρα μας ορίζει;
Ποιός πίκρες και χαρές χαρίζει;
Ποιός τις ελπίδες,τα συμφέροντα ξυπνά
και ποιός τα σβήνει πάλι μ'ένα νεύμα;

Αν σας ρωτήσουν μην αποκριθείτε βιαστικά
πως σ'όλα αυτά μοχλός του Ναπολέοντα το πνεύμα.
Όχι.Τα εκατομμύρια του Ρότσιλντ όλα αυτά
τα ορίζουν και του Μπέρινγκ τα λεφτά.

(Λόρδος Μπάϋρον-Δον Ζουάν 1819
-Μεταφ.Άρης Αλεξάνδρου)

Η δίκη των δικαστών...

Πρέπει επιτέλους να το πάρετε απόφαση ποιοι κάνουν κουμάντο στην αποικία.Σας το λένε κάθε μέρα με εκατό τρόπους.

Η αθώωση των δουλοκτητών της Μανωλάδας μπορεί να δημιούργησε οργή σε αρκετούς αλλά κανονικά δε θα πρέπει να εξέπληξε κανέναν.
Οι εξουσίες πάντα δρουν ως συμμορίες.
Οι δικαστές κατοχυρώνουν για τη πάρτη τους γερά αναδρομικά και μισθολογικά δώρα,όταν για όλους τους πληβείους δικαιώνουν τις περικοπές και τις απολύσεις.
Κουρελιάζουν το σύνταγμα με δουλοφροσύνη μοναδική
Κηρύσσουν κάθε απεργία παράνομη.
Στέλνουν τα εγκλήματα κατευθείαν στο αρχείο όπως σήμερα αυτό στο Φαρμακονήσι.
Κλέφτες και καταχραστές κυκλοφορούν ελεύθεροι και κάνουν πάρτι αλλά ο μικροπωλητής με το καρότσι θα τιμωρηθεί παραδειγματικά.

Έχει επιβληθεί όμως εδώ και χρόνια ο νόμος της σιωπής.Κανένα κόμμα και πολύ περισσότερο κανένας "αρχηγός" δεν καταγγέλλει επίσημα τη σαπίλα αυτού που ονομάζεται "απονομή δικαιοσύνης". Σε κανένα πρόγραμμα δεν αναφέρεται η δικαστική κάθαρση.
Το δέχτηκαν ως ταμπού το προσκυνάνε σα τοτέμ, όπως απαίτησαν αυτοί που το έκαναν έτσι.

Αυτή είναι και η μεγάλη ήττα.

Αλλά εδώ κοτζάμ Κούρκουλος και δε κατάφερε να σώσει το γέρο του Μοριά από τους δικαστές.
Και 200 χρόνια δεν είναι λίγα στο βασίλειο της Δανιμαρκίας..

Τετάρτη, 30 Ιουλίου 2014

ΠΟΙΕΣ ΧΩΡΕΣ ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΟΦΕΛΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩ ;


Του ΜΑΝΩΛΗ Γ. ΔΡΕΤΤΑΚΗ*
Ενα ερώτημα που πολλές φορές και από πολλές πλευρές τίθεται είναι το ποια κράτη-μέλη της ευρωζώνης ωφελήθηκαν ή ζημιώθηκαν και πόσο από τη λειτουργία της. Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε μόνο μία από τιςωφέλειες ή ζημίες, δηλαδή τη βελτίωση ή την επιδείνωση τουισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών. Ουσιαστικά το ισοζύγιο αυτό αντανακλά το αν και κατά πόσο βελτιώθηκε η συνολική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μιας χώρας, μια ανταγωνιστικότητα που εξαρτάται από την ποιότητα και τις τιμές των αγαθών καιυπηρεσιών που παράγει σε σχέση με τις οικονομίες κρατών όλου του κόσμου.  
Το ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών μιας χώρας είναι το άθροισμα του ισοζυγίου αγαθών και του ισοζυγίου υπηρεσιών. Ολα τα ισοζύγια είναι η διαφορά των εισαγωγών από τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών της χώρας αυτής. Ανάμεσα στα κράτη-μέλη της ευρωζώνης υπάρχουν κράτη τα οποία έχουν πλεόνασμα στο ισοζύγιο αγαθών και έλλειμμα στο ισοζύγιο υπηρεσιών (όπως η Γερμανία), άλλες στις οποίες ισχύει το αντίθετο, έχουν δηλαδή έλλειμμα στο ισοζύγιο αγαθών και πλεόνασμα στο ισοζύγιο υπηρεσιών (όπως η Ελλάδα) και άλλες έχουν πλεόνασμα και στα δύο ισοζύγια (όπως η Ολλανδία).
Προκειμένου να απαντήσουμε στο ερώτημα που είναι ο τίτλος του άρθρο αυτού, πρέπει να συγκρίνουμε το ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών των κρατών-μελών της ευρωζώνης για τα οποία υπάρχουν τα σχετικά στοιχεία για δύο ίσες χρονικά περιόδου πριν και μετά από την είσοδό τους στην ευρωζώνη. Η Ελλάδαυιοθέτησε το ευρώ το 2001, επομένως είναι μέλος της ευρωζώνης τη 13ετή περίοδο 2001-2013 για την οποία υπάρχουν στοιχεία. Για τη χώρα μας υπάρχουν στοιχεία και για τη 13ετή περίοδο 1988-2000 στην οποία δεν ήταν μέλος της ευρωζώνης. Τα μόνα άλλα κράτη για τα οποία υπάρχουν τέτοια στοιχεία για τις δύο αυτές περιόδους είναι η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ολλανδία, η Αυστρία, η Φινλανδία και η Ιταλία.
Στον πίνακα που ακολουθεί δίνονται τα στοιχεία αυτά για τις δύο περιόδους και η σχέση των στοιχείων της δεύτερης με εκείνα της πρώτης περιόδου.
Από τον πίνακα αυτό φαίνεται ότι από τα 7 κράτη-παλαιά μέλη της ευρωζώνης για τα οποία υπάρχουν στοιχεία και τις δύο ίσες χρονικά περιόδους, τα 6 είχαν πλεονάσματα στο ισοζύγιο αγαθών και μόνο η Ελλάδα είχε έλλειμμα.
Σε ό,τι αφορά τη μεταβολή του πλεονάσματος ή ελλείμματος τη δεύτερη σε σχέση με την πρώτη περίοδο, από τα 6 κράτη που είχαν πλεόνασμα, στα 4 το πλεόνασμα αυτό αυξήθηκε. Πιο συγκεκριμένα, στηνΑυστρία αυξήθηκε κατά 39 φορές (!), στη Γερμανία πάνω από 7 φορές και ακολουθούν η Ολλανδία (σχεδόν 3 φορές) και η Φινλανδία (λιγότερο από μισή φορά, δηλαδή λιγότερο από 50%). Και τα 4 κράτη είναι βόρεια και από αυτά η Αυστρία είναι ο στενότερος με τη Γερμανία εταίρος της ευρωζώνης.
Η Ιταλία είναι η μόνη από τα 6 κράτη της οποίας το πολύ μεγάλο πλεόνασμα που υπήρχε την πρώτη περίοδο συρρικνώθηκε κατά ποσοστό πάνω από 90%! Από την άποψη αυτή η περίπτωσή της είναι παρόμοια με εκείνη της Ελλάδας. Στη χώρα αυτή, το έλλειμμα που υπήρχε την πρώτη περίοδο διπλασιάστηκε τη δεύτερη. Τόσο η Ιταλία όσο και η Ελλάδα είναι κράτη του Νότου. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν στοιχεία για τις δύο περιόδους για την Πορτογαλία και την Ισπανία.
Από τη σύντομη αυτή ανάλυση φάνηκε το πόσο μεγάλες διαφορές υπάρχουν ανάμεσα στα 7 κράτη-πρώτα μέλη της ευρωζώνης σε ό,τι αφορά τα οφέλη από τη λειτουργία της στα ισοζύγια αγαθών και υπηρεσιών. Οφέλη αποκόμισαν μόνο τα 5 βόρεια κράτη και κυρίως η Γερμανία, δεδομένου ότι, ενώ το πλεόνασμα των 4 από τα κράτη αυτά την πρώτη περίοδο ήταν μεγαλύτερο από εκείνο της Γερμανίας, τη δεύτερη περίοδο ήταν μικρότερο (είναι σαφές, όπως έχουμε αναφέρει και σε άλλα άρθρα μας, ότι η ευρωζώνη είναι μια λεόντειος συμφωνία υπέρ της Γερμανίας).
Αντίθετα, τα κράτη που ζημιώθηκαν είναι τα νότια για τα οποία υπάρχουν στοιχεία, δηλαδή η Ελλάδα και η Ιταλία. Στην Ελλάδα από το 2010 τα Μνημόνια επιδείνωσαν μια ήδη κακή κατάσταση, ενώ στηνΙταλία το ίδιο αποτέλεσμα είχε η πολιτική της λιτότητας που έχει επιβάλει η Γερμανία στα κράτη-μέλη της ευρωζώνης.
Τα όσα προαναφέρθηκαν δεν απαντούν, φυσικά, στο ερώτημα: Τι θα συνέβαινε αν η Ελλάδα και η Ιταλία δεν έμπαιναν στο ευρώ; Πολλά εξαρτώνται από το μέγεθος και τη δομή των οικονομιών τους και, φυσικά, την πολιτική που θα εφάρμοζαν οι κυβερνήσεις τους. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις της Δανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, που δεν μετέχουν στην ευρωζώνη. Στη μεν Δανία το πλεόνασμα που υπήρχε στο ισοζύγιό της αγαθών και υπηρεσιών την πρώτη περίοδο διπλασιάστηκε τη δεύτερη, ενώ, αντίθετα, στο Ηνωμένο Βασίλειο το έλλειμμα της πρώτης περιόδου υπερτριπλασιάστηκε τη δεύτερη.
* Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι καθηγητής της ΑΣΟΕΕ, πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής και υπουργός.
Πηγή: "Εφημερίδα των Συντακτών"

Τρίτη, 29 Ιουλίου 2014

"Ο ήρεμος Ντον" και τα μυστικά του

Με αφορμή όσα συμβαίνουν στην ιστορικά πολύπαθη Ουκρανία.Και ότι βρήκα τυχαία μπροστά μου την έκδοση από το "ΔΩΡΙΚΟ" σε προσιτή τιμή.

Το διάσημο έργο "ο ήρεμος Ντον"(Νόμπελ 1965) του Μιχαήλ Σολόχοφ (1905-1984) άρχισε να γράφεται το 1925 και δημοσιεύτηκε σε συνέχειες από το 1929 έως το 1940.
Κρύβει ένα μυστικό δράμα για τον πραγματικό ήρωα και το συγγραφέα.
Όταν βγήκε το εντυπωσιακό βιβλίο άρχισε να κυκλοφορεί η φήμη ότι δεν ήταν δικό του αλλά προϊόν λογοκλοπής και το είχε κλέψει από έναν διωκόμενο Κοζάκο αξιωματικό.

Ο Σολόχοφ σιωπούσε.Δεν τολμούσε να αποδείξει οτιδήποτε διότι λίγο καιρό πριν κυκλοφορήσει το μυθιστόρημα συνελήφθη ο άνθρωπος πάνω στη ζωή του οποίου βασίστηκε το βιβλίο.
Κ.Yermakov

Επρόκειτο για τον Χαρλάμπι Γερμακόφ (Kharlampii Yermakov)
Έχουν σωθεί και ο φάκελος του στη ΓκεΠεΟυ (υπόθεση 45529) και η αλληλογραφία του με τον Σολόχοφ όπου του δίνει πληροφορίες για τη ζωή του κατά το διάστημα της συγγραφής.

Ναι ο Σολόχοφ δεν μπορούσε να δώσει τις πιο απλές αποδείξεις ότι αυτός ήταν ο συγγραφέας και δεν το είχε κλέψει,γιατί αυτό θα χαντάκωνε το βιβλίο και τον ίδιο,καθώς θα έλεγε ότι ο ήρωας του "καλύτερου" σοβιετικού μυθιστορήματος του '30,ήταν εχθρός του καθεστώτος και εκτελέστηκε από τη ΓκεΠεΟυ.
Ο Γιερμακόφ αποκαταστάθηκε το 1989,μετά το θάνατο(1984) πια του Σολόχοφ. Έτσι ο συγγραφέας μέχρι το τέλος της ζωής του ήταν αναγκασμένος να σιωπά.Και να πίνει.


μτφρ-Ρίτα Μπούμη-Παππά

Το καθεαυτό έργο είναι αισθητά άνισο και ασύμμετρο.Το πρώτο μέρος προ του πολέμου υπερτερεί κατά πολύ.Αυτό μοιάζει φυσικό από τη στιγμή που εξαφανίζεται η πηγή (Γερμακοφ).

-Κατ' αρχήν-και είναι σημαντικό-ΔΕΝ εξελίσσεται όπως λανθασμένα γράφεται συχνά την περίοδο 1912-1922 αλλά έως το 1919.Ο Λιμός με εκατομμύρια θύματα σε Ουκρανία-Ντον από την κατάσχεση όλης της παραγωγής τροφίμων δεν περιλαμβάνεται και μόλις που γίνεται αναφορά στην έναρξη του εμφυλίου.

-Ο κεντρικός ήρωας γίνεται κομπάρσος,δευτερεύοντες εξαφανίζονται,Άγιοι μπολσεβίκοι και δαίμονες "λευκοί" εισέρχονται,κλπ.Ο διδακτικός πουριτανισμός χτυπάει κόκκινο με την Αξίνια που διεκδίκησε τον έρωτα να τιμωρείται ως ανήθικη αντροχωρίστρα με το θάνατο του εξώγαμου παιδιού της και την υστερική Νατάλια που χτυπιόταν στα πατώματα και κυριολεκτικά έκοψε το λαιμό της με δρεπάνι όταν την έφτυσε ο σύζυγος Γρηγόρης, να επιβραβεύεται ως πιστή σύζυγος με δίδυμα.
 Μπορούμε να πούμε ότι βλέπουμε τον εκφυλισμό της τέχνης ζωντανά.Πως ήταν πριν την επιβολή ως επίσημου δόγματος του σοσιαλιστικού ρεαλισμού αλλά και μετά,τη κραυγαλέα προπαγάνδα μέσα στα πλέον σκοτεινά χρόνια του σταλινισμού.
Ας μη ξεχνάμε ποια χρόνια δημοσιεύτηκαν αυτά τα μέρη,και ότι ο Σολόχοφ χάρη σ' αυτή την δουλική προσαρμογή του υπηρέτησε το καθεστώς και δεν διώχθηκε.Αυτά τα μέρη μπορούμε να πούμε ότι γράφτηκαν κατά επιβολή και του εξασφάλισαν την επιβίωση του.

Η έκδοση του Δωρικού(2 τόμοι) δεν κυκλοφορεί.Υπάρχει μόνο η βιβλιοδετημένη έκδοση του Ζαχαρόπουλου (4τομη) και σε εξωφρενική τιμή.Για την ιστορία της λογοτεχνίας αξίζει να διαβαστεί αλλά καλύτερα να το δανειστεί κανείς και όχι να το αγοράσει αν δεν έχει λάβει τέτοια διαταγή για homework από τον ινστρούχτορα του.

Τέλος να σημειώσουμε ότι έγινε και ταινία από τον παντελώς ατάλαντο Σεργκέι Γκερασίμωφ που καλύτερα να μη δείτε.1958-Quiet Flowe the Don/Tikhiy Don
μτφ.Α.Σαναντόπουλος

-Ο όψιμος έρωτας μιας γυναίκας δεν ανθίζει σαν ένα λουλούδι κόκκινο μα σαν ένας άγριος στρύχνος

-Ναι θέλω να χαρώ αυτό τον έρωτα για να εκδικηθώ τη ζωή πού'ζησα ως τώρα.Μια ζωή συφοριασμένη.Και δε με νοιάζει κι αν με σφάξετε!

-Μη προδίνεις το γείτονα σου

-Έτσι ασυνήθιστος και φανερός ήταν ο θεοπάλαβος έρωτας τους.Κι οι δυο φλέγονταν με την ίδια 
φωτιά,δίχως να ντρέπονται,δίχως να κρύβονται.

-Γιατί τα ξένα πράγματα φέρνουν γρουσουζιά.

-Μα η καρδιά μου είναι βουβή και πεθαμένη....Και έρημη,καθώς η στέπα τούτη την ώρα...

-Αυτό που σου λέω.Με πρόσβαλες.Μου χάλασες τη ζωή μου....
Ο Στέφανος του'δειξε τις δουλεμένες χούφτες του
Να κοίτα.Οργώνω...Για ποιόν? Ένα ξερό κορμί είμαι....Δεν έχω ανάγκη.Όμως η μοναξιά σκοτώνει,αν δε δουλεύεις.Πολύ μ' έβλαψες Γρηγόρη...
....Γύρισε πίσω και κοίταξε το Στέφανο που μασούσε το μουστάκι του.Τον λυπήθηκε κατάκαρδα.Γρήγορα όμως ένιωσε κάτι σα ζήλια....


-Τι να ντραπώ?Μπορεί μια γυναίκα να ζήσει δίχως άντρα?

-Δε μπορώ να καταλάβω πως γίνεται.όσο πιο πλούσιοι είναι τόσο πιο τσιγκούνηδες και σπαγκοραμμένοι είναι.Είδατε κανένα φτωχό τσιγκούνη?

-Ήταν μια ρυτίδα βαθιά και σκοτεινή,πού'δειχνε τη μυστική αλλαγή της ψυχής του αδερφού του.

-"Είναι στον έρωτα τρωτή,κάθε ηλικία"

-Κάθε ανόητος,όπως ψωραλέο σκυλί,από μακριά φλέγεται από πατριωτισμό.

-Η γυναίκα γιε μου Γκρίσσα,είναι γάτα.Όποιος τη χαϊδεύει τον ακολουθεί,Δε πρέπει ο άντρας να δίνει πίστη στη γυναίκα έλεγε ο γέρο-Σάσκα...

-Απόχτησα τα χρήματα μου με τρόπους κρυφούς,μα,αλλιώτικα δε κερδίζει κανείς λεφτά....

-Το χορτάρι σκεπάζει τους τάφους κι ο χρόνος σκεπάζει τον πόνο...Γιατί μικρή η ανθρώπινη ζωή,κι ο καθένας μας για λίγο μονάχα περπατάει πάνω στο χορτάρι...

-Μα η Αννιούτκα ήταν πρώτη στη τέχνη της βρισιάς...

-Ο λαός είναι σαν ένα χαμένο κοπάδι και δε ξέρει ποιο δρόμο να πάρει.

-Στη βάση της εικόνας είχε σκαλιστεί σε παλιά σλαβική γλώσσα:

"ΣΕ ΣΥΓΧΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑΡΑΧΗΣ ΜΑΥΡΟ ΚΑΙΡΟ

ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΗ ΔΙΚΑΖΕΤΕ ΤΟΝ ΑΔΕΡΦΟ"

Κυριακή, 27 Ιουλίου 2014

Πριν τη Βροχή-1994 Before the rain

Θέμα της το μίσος,η βία,και η μοίρα κάθε έρωτα.

Aυτό το διαμάντι στην Ελλάδα σχεδόν θάφτηκε.

Ο λόγος ήταν η προέλευση του η Σκοπιανή.
Προβλήθηκε απ' ότι θυμάμαι για ελάχιστο διάστημα σε μία αίθουσα μόνο και χωρίς ιδιαίτερες αναφορές.Στις Κάννες μέχρι και διπλωματική παρέμβαση υπήρχε για να μη βραβευτεί γιατί θα αναφερόταν με το απαγορευμένο όνομα.
Η Μισαλλοδοξία που πραγματεύεται εκδηλώθηκε ποικιλοτρόπως καθότι τότε ο νυν Σαμαράς έχτιζε προφίλ για το μέλλον με υλικό το Σκοπιανό.
Σήμερα 20 χρόνια μετά κάνει πως δεν ξέρει.

Βραβεύτηκε αλλού και οι κριτικές παντού ήταν ενθουσιώδεις.



Η ταινία ΕΔΩ  (όσο μείνει)












Θα υπάρχει κάτω δεξιά στη ταινιοθήκη

Του σίδερου και του νερού




Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1984.Δεν έγινε επιτυχία.Φυσικό,αφού τότε η πασοκική επέλαση δε σήκωνε τέτοια.Ήθελε τσιφτετέλια και αρκουδοζεμπέκικα.Οι ποιητές εξορίζονται στη σιωπή τους.
(Τι έχουμε ζήσει!!! και επιβιώσαμε)
--------------
Είναι ο σπουδαίος ποιητικός λόγος του Δημήτρη Χριστοδούλου που μετά το Θεοδωράκη,Ζαμπέτα,Λοΐζο συνεργάζεται με τον Μαρκόπουλο.
Δυο άξιες φωνές, η Μοσχολιού και ο Σκουλάς ερμηνεύουν.

Τον επανα-ανακάλυψα πριν λίγες μέρες.

















Σάββατο, 26 Ιουλίου 2014

Μπάτσοι-Μπράβοι της ελληνικής επιχειρηματικότητας

"Θύμα αστυνομικής βίας έπεσε ένας 30χρονος Αφγανός, ο οποίος δεν δεχόταν να αποχωρήσει από την επιχείρηση στην οποία εργαζόταν στη Λάκα Αναβύσσου, χωρίς να του καταβληθούν δεδουλευμένα ύψους 23.900 ευρώ. 

Ο μετανάστης δούλευε στην επιχείρηση από το 2010 και διέμενε σε πρόχειρο κατάλυμα το οποίο του είχε παραχωρήσει ο επιχειρηματίας. 
Ο 49χρονος αρχιφύλακας και ο 36χρονος γνωρίζονταν με τον επιχειρηματία και ενεργούσαν για λογαριασμό του, προκειμένου να εξαναγκάσουν τον αλλοδαπό να εγκαταλείψει την εργασία του χωρίς να εξοφληθεί. 
Ο αρχιφύλακας του άσκησε σωματική βία και προκάλεσε φθορές σε αντικείμενα του, παρουσία του 25χρονου αστυφύλακα και του 36χρονου.
Ανάλογη συμπεριφορά είχε επιδείξει όταν πριν δύο εβδομάδες περίπου είχε μεταβεί μαζί με τον αστυφύλακα στην επιχείρηση όπου εξύβρισε και απείλησε τον αλλοδαπό."
Ας μη ξεχνάμε στο χρεοκοπημένο προτεκτοράτο.
Στη δουλεμπορική Ελλάδα αυτός ήταν και είναι ο κανόνας.Από την εποχή του '80 με τις Φιλιππινέζες,του '90 με τα εξαθλιωμένα μπουλούκια των Αλβανών,και ακολούθησαν Ασιάτες,Αφρικανοί.
Οι υπηρέτες του νόμου έβγαζαν και βγάζουν γερό μπαξίσι από τους επιχ/τίες του κώλου στο Ελλαδιστάν.Από τον απλήρωτο κόπο του αδύνατου σκλάβου,έρμαιο της αδίστακτης εξουσίας του κάθε δημόσιου ένστολου και μη .

Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2014

Αντιλεξικό Νεοελληνικής Χρηστομάθειας

Γνωστός ο Δημοσθένης Κούρτοβικ.Χρόνια στο κουρμπέτι του βιβλίου,με πολλαπλά αντικείμενα.
Τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα του από αυτό το χώρο τα συγκέντρωσε με μια μορφή κωδικοποίησης και φτιάχτηκε αυτό το μικρό βιβλίο.Εκδόθηκε το 1994 αλλά 20 χρόνια μετά είναι εντυπωσιακή η εγκυρότητα κάποιων αφορισμών.

σελ.112/τιμή 1,4 ευρώ

Αναγνωστικό κοινό:Η συντριπτική πλειοψηφία στη λογοτεχνία αποτελείται από γυναίκες

Βιβλιοθήκες: Οι βιβλιόφιλοι (όχι οι βιβλιολάγνοι) διαπιστώνουν με τα χρόνια ότι όλο και λιγότερα από τα βιβλία τους σημαίνουν πραγματικά κάτι γι' αυτούς....Η βιβλιοθήκη του ώριμου φιλαναγνώστη δεν θα έπρεπε να γεμίζει αλλά ν' αδειάζει.

Δημόσιες σχέσεις : Όποιος έχει δει πως καλλιεργούνται οι δημόσιες σχέσεις στον ελληνικό πνευματικό χώρο,αισθάνεται ότι η αποφυγή τους δεν είναι κυρίως ζήτημα ηθικής,αλλά αισθητικής.

Ελλάδα: Αυτοκίνητο που μαρσάρει συνεχώς ακινητοποιημένο στη λάσπη.

Επιτήδευση : Νοσταλγούμε την κοινοτοπία,όταν βλέπουμε την επιτήδευση μερικών συγγραφέων που προσπαθούν με κάθε τρόπο να πρωτοτυπήσουν

Θεατρογενής :Το να φλυαρείς με τουπέ δεν είναι πια αντικείμενο θεατρικής διακωμώδησης αλλά λογοτεχνική αρετή.

Θεματολογία Οι Έλληνες περνούν τη μισή ζωή τους στο σπίτι τους και την άλλη μισή στο μπαρ....

Κομφορμισμός : Το κυρίαρχο γνώρισμα της ελληνικής διανόησης του αιώνα μας,ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης.

Κριτική Κάθε καλή κριτική,θετική ή αρνητική,πρέπει ν' απαντά προπαντός στο ερώτημα πόσο και γιατί μας αφορά το κρινόμενο έργο.

Κριτικοί : Πολύ συχνά οι θετικές κριτικές τους σε κάνουν περισσότερο απ' όσο η αρνητική κριτική ν'αναρωτηθείς μελαγχολικά αν η ελληνική λογοτεχνία είναι πραγματικά τόσο ασήμαντη.

Κυκλώματα :....μερικές λόγιες μεζεδοπαρέες....

Λογοτεχνία : Η λογοτεχνία ΔΕΝ υπάρχει γι' αυτό που λέγεται,αλλά γι' αυτό που ΔΕΝ ΛΕΓΕΤΑΙ-και που φυσικά είναι πάντα το σημαντικότερο.

Μετριότητα Οι μέτριοι συγγραφείς εκδικούνται τους μεγάλους κάνοντας τη χτεσινή πρωτοπορία σημερινή μόδα.

Μπεστ-σέλερ είναι το βιβλίο που όσοι έχουν βιβλιοθήκη δε θα το τοποθετήσουν σε περίοπτη θέση,ενώ όσοι θα το τοποθετούσαν δεν έχουν βιβλιοθήκη.

Σοβαροφάνεια : μετακόμισε από τα κείμενα των λογοτεχνών στα κείμενα των κριτικών.

Συναισθηματισμός : Ότι μπορεί να εκφραστεί με κλάματα,αναστεναγμούς ή επιφωνήματα δεν χρειάζεται τη λογοτεχνία.

Φολκλόρ είναι η εμπορεύσιμη πλευρά της διαφορετικότητας.

Περισσότερες πληροφορίες  ΕΔΩ


Πέμπτη, 24 Ιουλίου 2014

Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2014

Ο τζίτζικας του Lacarriere

Κλείνω το τηλέφωνο.
Σκέφτομαι ότι πολλοί είναι οι εργατικοί και προκομμένοι ακόμη και στην εποχή μας.
Τόσο προκομμένοι και δραστήριοι που ΔΕΝ τους περισσεύει χρόνος να μάθουν αν γνωστοί και φίλοι ζούνε ή πέθαναν.Ναι ο χρόνος είναι χρήμα και αυτό το ξέρουν καλά.Τα άλλα περιττά....

Ανοίγω το βιβλίο να συνεχίσω το διάβασμα.Δυο σελίδες μετά,αυτό:

1952-Άθως
".....Το να μιλώ για τραγούδι και για τζίτζικα με αφορμή τη συγγραφή δεν είναι, λοιπόν, για μένα μια βουκολική εικόνα, αλλά μια δέσμευση σε μια πορεία συγκεκριμένη, αποκλειστική κάθε άλλης, που θα προσδιορίσω εδώ, για να μείνω στο μύθο, ως πορεία αντι-μέρμηγκα.
                                         
Ανέκαθεν «απεχθανόμουν εκείνον τον Μέρμηγκα, τον εγωιστή και άπληστο νοικοκύρη, που δεν έχει άλλη έγνοια από την άνεση και την επιβίωσή του, και ανέκαθεν αποστρεφόμουν το πρότυπο που αντιπροσώπευε — και ακόμη αντιπροσωπεύει — στις συμβουλές τις επιδαψιλευόμενες στα παιδιά.
 Το πρότυπο αυτά είναι πολύ απλό. Να προνοείς, να εργάζεσαι, ν' αποταμιεύεις. 

Το να τραγουδείς, να ονειρεύεσαι, να μιλάς για την ομορφιά του κόσμου — με άλλα λόγια το να είσαι ποιητής — είναι ανοησία, αν δεν είναι αντικοινωνική δραστηριότητα. Με διαφορετικές λέξεις, ο Μέρμηγκας είναι το τέλειο πρότυπο όλων των κοινωνιών, καπιταλιστικών και σοσιαλιστικών, αντιπροσωπεύει θαυμάσια τον φιλόπονο, σιωπηλό και πειθήνιο εργάτη, που και τα δύο αυτά καθεστώτα χρειάζονται. Από τη δική μου. επομένως, πλευρά, παρά τις νουθεσίες και ύστερα τις διαταγές και ύστερα τις απειλές, πάντοτε ήθελα να είμαι Τζίτζικας. Όχι γιατί αρκείται να τραγουδά χωρίς να νοιάζεται για το αύριο, αλλά γιατί, αντίθετα από τον μέρμηγκα που μαζεύει μόνο για τον εαυτό του, ο Τζίτζικας τραγουδά για όλους.

Ας συνοψίσουμε: ο τζίτζικας ζει μόνος του μέσα στα δέντρα στον ήλιο. Το μυρμήγκι ζει μέσα στην κοινωνία, κάτω από τη γη στο σκοτάδι. Αυτοί οι δυο τρόποι ζωής, αυτοί οι δυο δρόμοι είναι εντελώς ασυμβίβαστοι. Αλλά όλη η αγωγή, όλη η παιδεία που δεχόμαστε τείνουν προς την κατεύθυνση του Μέρμηγκα. Ως προς εμένα, έμαθα αρκετά νωρίς ν' αντιστέκομαι στην ένταξή μου στις μυρμηγκιές, γιατί από παλιά η φλαμουριά μου είχε πει: Εσύ θα γίνεις Τζίτζικας...."

Ηλικιωμένος πια ο Jacques Lacarriere σ' αυτό το βιβλίο "Συγγραφική πορεία"κοιτάζει πίσω,θυμάται και κάνει τον απολογισμό του.Αγάπησε την Ελλάδα,έζησε εδώ,και στη διάρκεια της χούντας συμμετείχε ενεργά στον αντιδικτατορικό αγώνα στη Γαλλία.
Και μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι το έργο του τζίτζικα είναι επίκαιρο και σημαντικότερο από αυτό των λογής-λογής μερμήγκων. 





















Υ.Γ.Για το "Ελληνικό Καλοκαίρι" στον απολογισμό του λέει ότι όταν με τη μεταπολίτευση κατάφερα να ξανάρθει στην Ελλάδα,ούτε το ελληνικό καλοκαίρι υπήρχε ούτε η Ελλάδα που γνώριζε.Η καταστροφή ανθρώπων,τόπων,καθημερινού τρόπου ζωής και πολιτισμού αιώνων, ήταν απόλυτη στη διάρκεια της χούντας.




Τρίτη, 22 Ιουλίου 2014

Τρίτη 22 Ιουλίου, 7 μμ, Σύνταγμα-Συγκέντρωση για τη Γάζα και πορεία προς τα γραφεία της ΕΕ

Ήδη ξεπέρασαν τους 500 οι νεκροί και χιλιάδες οι τραυματίες.Οι περισσότεροι άμαχοι και ιδιαίτερα παιδιά.

Καλούν για συμπαράσταση

Πρωτοβουλία Ένα Καράβι για τη Γάζα
Συμμαχία Σταματήστε τον Πόλεμο
Σύλλογος Ιντιφάντα
Δικτύωση Αλληλεγγύης στην Παλαιστινιακή Αντίσταση
Ένωση Παλαιστίνιων Εργαζόμενων
Σύλλογος Al Awda για το Δικαίωμα της Επιστροφής
Παλαιστινιακή Παροικία Ελλάδας
Γενική Ένωση Παλαιστίνιων Φοιτητών Ελλάδας
Γενική Ένωση Παλαιστινίων Εργατών Ελλάδας
Μουσουλμανική Ένωση Ελλάδας
Κίνηση Ενωμένοι Ενάντια στον Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή (ΚΕΕΡΦΑ)
Ένωση Μεταναστών Εργατών
Κίνηση Απελάστε τον Ρατσισμό
Πακιστανική Κοινότητα Ελλάδας
Αιγυπτιακή Κοινότητα Ελλάδας
Κοινότητα Σενεγαλέζων

Συμμετέχουν και αριστερά κόμματα/οργανώσεις (ΣΥΡΙΖΑ,ΑΝΤΑΡΣΥΑ,Αναρχικοί,κλπ)


ΔΕΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΤΟ ΚΚΕ.Σε ανακοίνωση του ιερατείου Περισσού δηλώνεται ότι όποιος τολμήσει να πάει ΘΑ ΑΦΟΡΙΣΤΕΙ.

Δευτέρα, 21 Ιουλίου 2014

Αρχαία δροσιά-Δύσκολος ή Μισάνθρωπος

Σπάνια παρουσιάζεται στη σκηνή έργο του ΜενάνδρουΑριστοφάνης είναι ο καλοκαιρινός σταρ.Οι λόγοι πολλοί.Βασικός ότι έχουν σωθεί μόνο δύο ολόκληρα έργα του Μενάνδρου.Ο "Δύσκολος ή Μισάνθρωπος" ένα απ'αυτά,ανακαλύφθηκε μόλις το 1959.
Ο Μένανδρος ανήκει στην Νέα Αττική Κωμωδία με μια απόσταση 70 χρόνων περίπου από την παλαιά και τον Αριστοφάνη.Οι πολιτικές συνθήκες έχουν αλλάξει άρδην, με την Μακεδονική πλέον κυριαρχία.Δεν υπάρχει το πολιτικό σχόλιο,ούτε το "αθυρόστομο". Η σάτιρα αφορά εξ ολοκλήρου ανθρώπινους χαρακτήρες καθημερινής ζωής.Και επειδή οι άνθρωποι δεν αλλάζουν, μπορούμε να βλέπουμε και τους σημερινούς μέσα στα κείμενα αυτά.
Ο Μένανδρος ήταν αναγνωρισμένος ως σπουδαίος και στα Ρωμαϊκά χρόνια και έργα του μιμήθηκαν/διασκεύασαν οι σημαντικοί Λατίνοι Πλαύτος και Τερέντιος.

Δύσκολος ή Μισάνθρωπος είναι ο Κνήμων,αγρότης στη Φυλή,ο οποίος δεν ανέχεται κανέναν γιατί πιστεύει ό,τι όλοι είναι ιδιοτελείς,αλλά ούτε κανένας τον αντέχει με τα βίαια γαβγίσματα του.Κοντά στο σπίτι του υπάρχει ιερό του θεού Πάνα.Ο Σώστρατος ερωτεύεται τη κόρη του,αλλά δε τολμά να τον πλησιάσει. Μέχρι που ο Κνήμων έπεσε μες στο πηγάδι(...κι έβγαλε φωνή μεγάλη,σαν τη Γερακίνα) οπότε αναγκάζεται να αναθεωρήσει τη στάση του.....

ΠΑΝΑΣ-Τόσα χρόνια ετούτος
σ' όλη του τη ζωή γλυκιά κουβέντα  
δεν είπε σε κανέναν κι ούτε πάλι 
χαιρέτησε κανέναν πρώτος.....

****

...σε μεστώνουν οι δυσκολίες της ζωής...

****

ΚΝΗΜΩΝ-Δεν ήταν ο Περσέας ευτυχισμένος 
με δυό τρόπους? Φτερωτός γινόταν 
και μπρός του πεζό δε συναντούσε
κατόπι'χε ένα κόλπο τέτοιο,που όσοι 
τον τσάντιζαν,τους έκανε όλους πέτρες.
Ε! ρε και να'χα το εργαλείο του τώρα,
πράμα πιο άφθονο παντού δε θα υπήρχε
μόνο κοτρόνια με μορφές ανθρώπων....

****

Αδύνατο να βρείς έρημο τόπο,
μήτε κι αν θες να κρεμαστείς.

****

ΓΟΡΓΙΑΣ-Και να το ξέρεις,
φτωχός αδικημένος άγριο πράμα

****

ΓΕΤΑΣ-Σαν τέσσερις γαϊδάρους με φορτώσαν
πανάθεμα τες οι γυναίκες.




Κυριακή, 20 Ιουλίου 2014

Για τη Γάζα-Αλέν Ρενέ, Γκουέρνικα (Guernica - Alain Resnais 1950)

Κοινά η σφαγή και η σιωπή-υποκρισία των κυβερνήσεων πραγματικών αυτουργών.
Και πως να παλέψεις με την αμνησία και το ανιστόρητο του όχλου?

Ο Αλέν Ρενέ δε χρειάζεται βέβαια συστάσεις.
Η ταινία διάρκειας μόνο 13' πηγάζει από το ιστορικό γεγονός και τα έργα του Πικάσο αλλά φωτίζεται και απαλύνεται από το λυρισμό του ποιήματος του Πωλ Ελυάρ που λειτουργεί ως σχόλιο.
Σπαρακτική ελεγεία για κάθε σφαγή,και ύμνος για κάθε αντίσταση.




Κάτω δεξιά,διαδοχικά κλικ στο σήμα των υποτίτλων έως επιλογή μετάφρασης στα Ελληνικά.ΕΔΩ

Παρασκευή, 18 Ιουλίου 2014

ΟΝΕΙΡΑ του Ακίρα Κουροσάβα (Dreams-Akira Kurosawa)


Μια από τις καλύτερες ταινίες ever από τον σπουδαίο Ακίρα Κουροσάβα.

Αποτελείται από εφτά αυτόνομα επεισόδια-όνειρα,φωτεινά ή ερεβώδη που ενώ μεταξύ τους δεν συνδέονται σεναριακά,τόσο η σειρά τους όσο και τα θέματα τους έχουν σημασία για το σύνολο.  Π.χ.διακρίνουμε το χρόνο.Αρχίζει με το παιδί και τελειώνει με το γέροντα.Αλλά και τον κύκλο Γέννεση-Πάθη-Δοξαστικό.Ανιχνεύονται και Ομηρικά μοτίβα.


Φυσικά,όποιος προλάβει αφού δε ξέρουμε πότε θα το κατεβάσουν.





1-ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ Το πρώτο όνειρο στην ταινία του Κουροσάβα.Μύηση παιδιού στη ζωή.Ένα μαχαίρι σύμβολο.-11'














2-Ο ΟΠΩΡΩΝΑΣ ΡΟΔΑΚΙΝΩΝ Το δεύτερο όνειρο.Η ψυχή του παιδιού και οι ψυχές των δέντρων.Σαν μια συνέχεια του Βυσινόκηπου του Τσέχωφ.-13'










3-Η ΧΙΟΝΟΘΥΕΛΛΑ Το 3ο όνειρο,η Χιονοθύελλα.Η θεά του χιονιού και οι σύντροφοι σε νάρκη.Άλλο ένα ομηρικό παράλληλο,με προεκτάσεις και συμβολισμούς-19'










4-Το ΤΟΥΝΕΛ Το τέταρτο όνειρο είναι η συνάντηση του επιζήσαντα διοικητή με τους νεκρούς στρατιώτες του.Μια ομηρική Νέκυια, η κάθοδος του Οδυσσέα στον Άδη.Η ζωή και ο θάνατος,οι τύψεις,η συντριβή η εξιλέωση.-18'








5-ΟΙ ΚΟΥΡΟΥΝΕΣ (ή ΤΑ ΚΟΡΑΚΙΑ) Πέμπτο όνειρο η συνάντηση με τον Βαν Γκόγκ σε τόπους "μυστικούς" την ώρα που με τις πληγές του ζωγραφίζει...-10'











6-ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΦΟΥΤΖΙ ΣΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ Το έκτο όνειρο είναι ένας εφιάλτης.Η μνήμη του πυρηνικού ολέθρου της Χιροσίμα προβάλλεται στο παρόν.Η άνθρωποι-δαίμονες.Αποκάλυψη.Βρες δρόμο διαφυγής..-25'











7-ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΩΝ ΝΕΡΟΜΥΛΩΝ Το έβδομο και τελευταίο όνειρο είναι οδοδείκτης,κάθαρση και δοξαστικό στη φύση και την αρμονία.Ο γέροντας και η πομπή το βεβαιώνουν...-17'

Ταβερνιάρης σκότωσε αδέσποτο σκυλάκι μπροστά στα μάτια των θαμώνων στα Νέα Στύρα

Ανθρωπωδία όχι κτηνωδία.
Το όνομα του δολοφόνου Κώστας Λιάπης με τη ψησταριά "ο Κώστας"Ήδη οργανώνεται συγκέντρωση οργής μπροστά στο μαγαζί του.

από ΔΗΘΕΝ

Ταβερνιάρης σκότωσε αδέσποτο σκυλάκι μπροστά στα μάτια των θαμώνων στα Νέα Στύρα.
BswPqgOIAAA7Hgt
Ένας ιδιοκτήτης ταβέρνας στα Νέα Στύρα Ευβοίας σκότωσε με καρέκλα ένα αδέσποτο σκυλάκι έξω από τη ταβέρνα του το βράδυ της Πέμπτης.
Όπως καταγγέλλουν θαμώνες και φιλοζωικές οργανώσεις στο λιμάνι Νέων Στύρων έξω από το κατάστημα "Ψησταριά ο Κώστας", ο ιδιοκτήτης χτύπησε και σκότωσε ένα αδέσποτο σκυλάκι αφού πρώτα το δελέασε να πλησιάσει στη ταβέρνα. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, ο ιδιοκτήτης το χτυπούσε συνεχώς με μια καρέκλα στο κεφάλι μέχρι το ζώο να ξεψυχήσει.
twitt_dog
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι θαμώνες ειδοποίησαν το λιμεναρχείο και την αστυνομία για το συμβάν.
Η οργάνωση "Ενεργή Κοινωνία Πολιτών για την Προστασία των Αδέσποτων Ζ΄΄ων" ανακοίνωσε ότι έχει ήδη ασκήσει μήνυση κατά του ιδιοκτήτη της ταβέρνας.
BswTWndCQAASSEU.png_large

Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2014

Έκκληση για βοήθεια από Μ.Ι.Ε. για την Γάζα

από Μητροπολιτικό Ιατρείο Ελληνικού
Η ανθρωπιστική οργάνωση Fair Planet και το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού, μετά από έκκληση της Παλαιστινιακής ιατρικής οργάνωσης U.H.C.C., ξεκινούν καμπάνια για βοήθεια του δοκιμαζόμενου Παλαιστινιακού Λαού και καλούν τις συλλογικότητες και τους πολίτες να στηρίξουν την προσπάθεια τους με φάρμακα, υγειονομικό υλικό καθώς και οικονομική βοήθεια(που συγκεντρώνει μόνο η Fair Planet) για την ανακούφιση των εκτοπισμένων.

10344232_501858299957992_3396960782355811659_o

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΙΑΤΡΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
(ΔΕΥΤΕΡΑ-ΠΕΜΠΤΗ 10:00-20:00, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10:00-19:00) και (ΣΑΒΒΑΤΟ 10:00-14:00)
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 210 9631950
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΑΤΡΕΙΟΥ: εντός της πρώην Αμερικανικής βάσης
(δίπλα στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελληνικού, 200 μέτρα από την Τροχαία Ελληνικού)
Ιστοσελίδα http://www.mkiellinikou.org Email mkiellinikou@gmail.com