Έχει μαλλιάσει η γλώσσα μου χρόνια τώρα,και το μόνο που κέρδισα όποτε ερχόταν το θέμα ήταν κατηγορίες για σνομπισμό,υπερβολή ακόμη και προκλητικότητα έναντι του κοινού κώδικα.
Εγώ όμως θα συνεχίσω να επιμένω,αφού διακρίνω κάτω από την επιφάνεια σκοπιμότητες και ποικίλα ανόητα συμπλέγματα.
1.Γυναικεία ονόματα.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια ήξερα ΜΟΝΟ ΜΙΑ Φαίη.Τη Νταναγουέη.Πώς πλήθυναν από τότε? Φαίη εδώ.Φαίη εκεί,Φαίη και παράπέρα.Σε πόλεις και χωριά.Και όταν ρωτάς Πότε είναι της Αγίας Φαίης,ή πως έλεγαν τη γιαγιά της κλπ και διαπιστώνεις ότι η φέρουσα το θεωρεί πολύ sexy,και συ είσαι ένας απαίσιος σχολαστικός που την ειρωνεύεται και τη προσβάλει,για τιμωρία σου, δε θα σου κάτσει ποτέ στον αιώνα τον άπαντα......
Το διήγημα του Παπαδιαμάντη "Της Κοκκώνας το σπίτι" είναι γνωστό όπως και το όνομα Κοκκώνα που συνηθίζεται στα νησιά.Εδώ και καιρό οι περισσότερες Κοκκώνες μεταλάχθηκαν σε Κορίνες.Και αν μιλήσεις κινδυνεύεις να σού' ρθει στο κεφάλι καμιά... κορίνα... To είπε και ο Φρόυντ,το sexy πάνω απ' όλα....
2.Αντρικά ονόματα
Το Άκης που μπορεί να προέρχεται από ΟΛΑ τα ονόματα.Και πόσο υπέροχο,σαν έργο τέχνης,ένας Άκης 87 Μαΐων....Μπορούμε να το πούμε στα ινδιάνικα και "το μωρό με το μουστάκι".
Άρης.Χρειάζεται πάντα διευκρίνηση για το πόθεν
Χρήστος/Χρίστος.Περίπτωση που κυριολεκτικά μπορεί να σε πουν....αντίχριστο..Έρχονται και τα Χριστούγεννα που αυθαίρετα θεωρείται ότι γιορτάζουν.
Το Χρίστος με γιώτα δεν υφίσταται.Ο Χριστός σημαίνει ο έχων το χρίσμα.Το χρίσμα του Μεσσία. Άρα ένας και μοναδικός.Άλλωστε πως και γιατί μετακόμισε ο τόνος τρεις δρόμους παρακάτω? .
Σωστό το Χρήστος με ήτα.Από το αρχαίο ρήμα χρή-πρέπει,πχ χρηστά ήθη.Ο πρέπων λοιπόν σημαίνει,και ποιο ελεύθερα ο χρήσιμος.Όμως είναι αρχαίο όνομα,προ-χριστιανικό.Πρώτη αναφορά του νομίζω ότι είναι στον Ηρόδοτο,αλλά έχουμε και αναφορές
π.χ
"Χρήστος υιός Νικομήδους του δευτέρου, βασιλέως της Βιθυνίας, 149-127 π.Χ." -(Λεξικό Ραγκαβή)
"Αδριανός δε και Χρήστος εν γνησίοις, και Αριστοκλέους δε ηκροάσθαι αυτόν"(Φιλόστρατος)
Άρα καμία απολύτως σχέση με χριστιανισμό και με Χριστούγεννα.
3.Σκόπιμη αφαίρεση ονόματος
Είναι από τις πλέον συχνές μικροψυχίες σε βαθμό χυδαιότητας.
α-Τη συναντάμε στην πολιτική και στις ιστορικές αναφορές.Ο διωκόμενος για να μειωθεί δεν καλείται με τ' όνομα του αλλά π.χ. ως Αντικείμενο ή καλείται με υποτιμητικό παρατσούκλι π.χ.Μιζέριας.Αν υπάρχουν παιδιά/παιδί αφαιρείται το πατρικό επίθετο και καλείται επίγονος.
β-Καθημερινές/ανύποπτες ομιλίες και συζητήσεις.Το όνομα διαγράφεται και αντικαθίσταται με μια τάχα αθώα,τάχα κολακευτική λέξη π.χ."μεγάλε".Δε θέλει εξυπνάδα για να καταλάβεις ότι είναι απαξιωτική,ειρωνική και δηλωτική εξουσιαστικής σκοπιμότητας απέναντι σ' αυτόν που απευθύνεται.(Μπορεί να αποκαλέσει έτσι ο εργοδότης τον εργαζόμενο αλλά όχι το αντίστροφο).Αν αυτό συμβαίνει μεταξύ γνωστών,συναδέλφων,"φίλων",συνεργατών,κλπ,Φυλάξου.Το γυαλί έχει ραγίσει και θα κοπείς....
Αρχαία επιβεβαίωση:
"Τούτους υπό μίσεως ου κάρτα θέλουσι ονομάζειν.."
"Το μίσος τους συντελεί να μη θέλουν να αναφέρουν τ' όνομα.."(Ηρόδοτος,Ευτ.128)
Υπήρχαν και νόμοι που ως τιμωρία επέβαλαν τη μη αναγραφή ή αναφορά του ονόματος του διωκόμενου και τιμωρημένου,συνήθως νεκρού ή εξόριστου.
ΨΙΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΒΟΔΙΑ
Ας δουν τα ανθρωπάκια και τα βόδια τη ταινία του Λόουτς
"Τ' Όνομα μου είναι Τζό"
'Ενας φτωχός και περιθωρ/νος άνθρωπος που παλεύει να σταθεί στα πόδια του ,διεκδικεί την αξιοπρέπεια του,τονίζοντας την ύπαρξη του ονόματος του σε όσους συμφέρει να το ξεχνούν και να το διαγράφουν.
Τα ανθρωπάκια και τα βόδια δύσκολο να καταλάβαιναν και το βιβλίο του Σωτήρη Δημητρίου
"Ν' ακούω καλά τ' όνομα σου"
Ναι,μπορεί ο άνθρωπος να περνά σαν αστραπή και σα καπνός από το πλανήτη γη,αλλά έχει ένα ΟΝΟΜΑ που του δίνει ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΟΣΤΑΣΗ και για τους άλλους,προπαντός σ' αυτούς που τον αγάπησαν.
Οι εμπαθείς και μισούντες ας προσπαθούν να το αφαιρέσουν.Η τέχνη της εξόντωσης δε σταματάει στην υλική φύση.
Εγώ όμως θα συνεχίσω να επιμένω,αφού διακρίνω κάτω από την επιφάνεια σκοπιμότητες και ποικίλα ανόητα συμπλέγματα.
1.Γυναικεία ονόματα.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια ήξερα ΜΟΝΟ ΜΙΑ Φαίη.Τη Νταναγουέη.Πώς πλήθυναν από τότε? Φαίη εδώ.Φαίη εκεί,Φαίη και παράπέρα.Σε πόλεις και χωριά.Και όταν ρωτάς Πότε είναι της Αγίας Φαίης,ή πως έλεγαν τη γιαγιά της κλπ και διαπιστώνεις ότι η φέρουσα το θεωρεί πολύ sexy,και συ είσαι ένας απαίσιος σχολαστικός που την ειρωνεύεται και τη προσβάλει,για τιμωρία σου, δε θα σου κάτσει ποτέ στον αιώνα τον άπαντα......
Το διήγημα του Παπαδιαμάντη "Της Κοκκώνας το σπίτι" είναι γνωστό όπως και το όνομα Κοκκώνα που συνηθίζεται στα νησιά.Εδώ και καιρό οι περισσότερες Κοκκώνες μεταλάχθηκαν σε Κορίνες.Και αν μιλήσεις κινδυνεύεις να σού' ρθει στο κεφάλι καμιά... κορίνα... To είπε και ο Φρόυντ,το sexy πάνω απ' όλα....
2.Αντρικά ονόματα
Το Άκης που μπορεί να προέρχεται από ΟΛΑ τα ονόματα.Και πόσο υπέροχο,σαν έργο τέχνης,ένας Άκης 87 Μαΐων....Μπορούμε να το πούμε στα ινδιάνικα και "το μωρό με το μουστάκι".
Άρης.Χρειάζεται πάντα διευκρίνηση για το πόθεν
Χρήστος/Χρίστος.Περίπτωση που κυριολεκτικά μπορεί να σε πουν....αντίχριστο..Έρχονται και τα Χριστούγεννα που αυθαίρετα θεωρείται ότι γιορτάζουν.
Το Χρίστος με γιώτα δεν υφίσταται.Ο Χριστός σημαίνει ο έχων το χρίσμα.Το χρίσμα του Μεσσία. Άρα ένας και μοναδικός.Άλλωστε πως και γιατί μετακόμισε ο τόνος τρεις δρόμους παρακάτω? .
Σωστό το Χρήστος με ήτα.Από το αρχαίο ρήμα χρή-πρέπει,πχ χρηστά ήθη.Ο πρέπων λοιπόν σημαίνει,και ποιο ελεύθερα ο χρήσιμος.Όμως είναι αρχαίο όνομα,προ-χριστιανικό.Πρώτη αναφορά του νομίζω ότι είναι στον Ηρόδοτο,αλλά έχουμε και αναφορές
π.χ
"Χρήστος υιός Νικομήδους του δευτέρου, βασιλέως της Βιθυνίας, 149-127 π.Χ." -(Λεξικό Ραγκαβή)
"Αδριανός δε και Χρήστος εν γνησίοις, και Αριστοκλέους δε ηκροάσθαι αυτόν"(Φιλόστρατος)
Άρα καμία απολύτως σχέση με χριστιανισμό και με Χριστούγεννα.
Είναι από τις πλέον συχνές μικροψυχίες σε βαθμό χυδαιότητας.
α-Τη συναντάμε στην πολιτική και στις ιστορικές αναφορές.Ο διωκόμενος για να μειωθεί δεν καλείται με τ' όνομα του αλλά π.χ. ως Αντικείμενο ή καλείται με υποτιμητικό παρατσούκλι π.χ.Μιζέριας.Αν υπάρχουν παιδιά/παιδί αφαιρείται το πατρικό επίθετο και καλείται επίγονος.
β-Καθημερινές/ανύποπτες ομιλίες και συζητήσεις.Το όνομα διαγράφεται και αντικαθίσταται με μια τάχα αθώα,τάχα κολακευτική λέξη π.χ."μεγάλε".Δε θέλει εξυπνάδα για να καταλάβεις ότι είναι απαξιωτική,ειρωνική και δηλωτική εξουσιαστικής σκοπιμότητας απέναντι σ' αυτόν που απευθύνεται.(Μπορεί να αποκαλέσει έτσι ο εργοδότης τον εργαζόμενο αλλά όχι το αντίστροφο).Αν αυτό συμβαίνει μεταξύ γνωστών,συναδέλφων,"φίλων",συνεργατών,κλπ,Φυλάξου.Το γυαλί έχει ραγίσει και θα κοπείς....
Αρχαία επιβεβαίωση:
"Τούτους υπό μίσεως ου κάρτα θέλουσι ονομάζειν.."
"Το μίσος τους συντελεί να μη θέλουν να αναφέρουν τ' όνομα.."(Ηρόδοτος,Ευτ.128)
Υπήρχαν και νόμοι που ως τιμωρία επέβαλαν τη μη αναγραφή ή αναφορά του ονόματος του διωκόμενου και τιμωρημένου,συνήθως νεκρού ή εξόριστου.
ΨΙΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΒΟΔΙΑ
Ας δουν τα ανθρωπάκια και τα βόδια τη ταινία του Λόουτς
"Τ' Όνομα μου είναι Τζό"
'Ενας φτωχός και περιθωρ/νος άνθρωπος που παλεύει να σταθεί στα πόδια του ,διεκδικεί την αξιοπρέπεια του,τονίζοντας την ύπαρξη του ονόματος του σε όσους συμφέρει να το ξεχνούν και να το διαγράφουν.
Τα ανθρωπάκια και τα βόδια δύσκολο να καταλάβαιναν και το βιβλίο του Σωτήρη Δημητρίου
"Ν' ακούω καλά τ' όνομα σου"
Ναι,μπορεί ο άνθρωπος να περνά σαν αστραπή και σα καπνός από το πλανήτη γη,αλλά έχει ένα ΟΝΟΜΑ που του δίνει ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΟΣΤΑΣΗ και για τους άλλους,προπαντός σ' αυτούς που τον αγάπησαν.
Οι εμπαθείς και μισούντες ας προσπαθούν να το αφαιρέσουν.Η τέχνη της εξόντωσης δε σταματάει στην υλική φύση.
Αφού έχει ραγίσει το γυαλί σου με τους "φίλους" σου και το κοινοποιείς ηλεκτρονικώς, εξήγησε τουλάχιστον, το "Χ"ίξ (όπου Χ επώνυμο) εμπίπτει στην κατηγορία της "αφαίρεσης ονομάτων";
ΑπάντησηΔιαγραφήΧίξ
Να πω ότι από αυτές τις σελίδες δεν απευθύνομαι προσωπικά σε κάποιον.Ένα Σημειωματάριο είναι διαπιστώσεων της καθημερινής παρατήρησης και εμπειρίας επιβεβαιωμένης.Ως εκ τούτου δεν κοινοποιώ τίποτα και σε κανέναν αφού η αναφορά είναι γενική-συμπερασματική,και όχι ειδική.
ΔιαγραφήΦυσικά δεν εμπίπτει.Η αλλαγή της κατάληξης ως Γαλατική (βλ.Αστερίξ) είναι χάριν αστεϊσμού.Δεν εξαφανίζει όνομα/επώνυμο.Όπως αν πείς ένα Γιάννη John Ή μια Κατερίνα Κατριν.Ίσα-ισα δείχνει οικειότητα και θετικά συναισθήματα.Πράγμα που κανένας δεν θα υποστηρίξει ότι ισχύει στην αφαίρεση και αντικατάσταση με λέξεις/παρανώμια/ ή το "μεγάλε" που λειτουργεί ως "κόσμιο" υποκατ/το του μαλάκα,αλλά και αφαίρεσης του ονόματος.
Για το Χρήστος που το έχω ψάξει κάπως,γενικά συμφωνώ.Είναι π.Χ. πρέπει να πέρασε στα ρωμαικά χρόνια ως Christus και όταν το 4ο αιώνα επιβλήθηκαν οι χριστιανοί τη γλίτωσε λόγω σχετικού ήχου.
ΑπάντησηΔιαγραφήopus
Μάλλον είναι σωστό opus.Δε το έχω ψάξει,και δε ξέρω αν αναφέρεται στα βυζαντινά χρόνια.
ΔιαγραφήΥπάρχει και το μαλάκας
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τη καλή έννοια
ΧΑ,ΧΑ
man