Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

"Ψευδώνυμο Λούκατς"-Μάνος Ζαχαρίας 5 (Manos Zacharias "Psevdonim Loukats")

Με τη πρόθεση το έργο του σημαντικού σκηνοθέτη να είναι προσβάσιμο,κλείνουμε έναν κύκλο με την τελευταία ταινία του στη πρώην Σοβιετική Ένωση το 1977 πριν τον επαναπατρισμό του, το "Ψευδώνυμο Λούκατς" (Psevdonim Loukats)
Είναι αναφορά στον Ισπανικό Εμφύλιο πόλεμο.διηγείται τους τελευταίους μήνες της ζωής του Ούγγρου συγγραφέα Μάτε Ζάλκα,ο οποίος πολέμησε στην Ισπανία το 1936 με το ψευδώνυμο Λούκατς.

Η ταινία ΕΔΩ

Η ταινία περιέχει μια σκηνή με τη δολοφονία του ηγέτη των Ισπανών Αναρχικών Μπ.Ντουρούτι,που προκάλεσε έντονη κριτική καθότι ιστορικά οι εκδοχές είναι πολλές για το γεγονός.Ας μη ξεχνάμε ότι ο σκηνοθέτης κάνει ταινία,θέαμα,μυθοπλασία και όχι ιστορία-ντοκιμαντέρ.Στις Συζητήσεις ο Μάνος Ζαχαρίας λέει"Πράγματι εδώ στην Ελλάδα δέχθηκα κριτική γι' αυτή την σκηνή και εκδοχή. Όμως έχω πει, ότι στη ταινία τον Ντουρρούτι τον παρουσιάζω θετικά και λεβέντη,όπως και ήταν.Αν ήταν δολοφονία,και από ποιους, ακολουθώ μία από τις 4 εκδοχές.(σ.σ.που ήταν και η κρατούσα στη Σ.Ε.)"

Επίσης σε Συνέντευξη του Μάνου Ζαχαρία στο «Αρχειοτάξιο»  τεύχος 13 "Κινηματογράφος και Ιστορία" μιλάει για τη ταινία και το θέμα αυτό.
"Μ.Ζ.: Βέβαια, ο ισπανικός εμφύλιος ήταν ένα απωθημένο. Εγώ ήθελα να κάνω για τον ελληνικό Εμφύλιο, αλλά δεν τολμούσα. Ήταν πολύ νωπά τα πράγματα και δεν ήξερα πώς να τον πλησιάσω, κυριολεκτικά δεν ήξερα τι γίνεται. Και μέσα μου τι γίνεται. Δεν μπορούσα ακόμα μέσα μου να τον εντάξω κάπου, να τον πλησιάσω, και στράφηκα στον Εμφύλιο τον ισπανικό, όπου ήξερα βέβαια τους κινδύνους. Υπήρχε ένα αγκαθάκι: ο Στρατηγός Λούκατς, είναι ένας ούγγρος συγγραφέας, Μάτε Ζάλκα λέγεται, ο οποίος είναι εξόριστος στην Σοβιετική Ένωση μετά την Κομμούνα και ζούσε στη Μόσχα με την γυναίκα του και το παιδί του τότε. Το 1936 φεύγει και πάει εθελοντής στον ισπανικό Εμφύλιο. Γίνεται στρατηγός της 12ης Διεθνούς Ταξιαρχίας, υπερασπίζεται την Μαδρίτη και μετά του δίνουν εντολή για το βόρειο μέτωπο στην Ουέσκα, και εκεί ουσιαστικά κατ’ εμέ αυτοκτονεί. Διότι βλέπει ότι τα πράγματα πάνε αλλού, ότι οι Ισπανοί, οι ίδιοι οι στρατηγοί που έμειναν πιστοί στην δημοκρατία, προδίδουν την δημοκρατία και πάνε να καταστρέψουν τον στρατό. Και παίρνω αυτή την ιστορία του Μάτε Ζάλκα, του Στρατηγού Λούκατς. Βέβαια εκεί εμπλέκεται ο Ντουρούτι ο αναρχικός, και η ιστορία με τον αναρχικό Ντουρούτι πάντα είναι επικίνδυνη, διότι υπάρχει μία εκδοχή, δεύτερη εκδοχή, υπάρχει η εκδοχή ότι τον σκότωσαν οι Ρώσοι, υπάρχει η εκδοχή ότι τον σκότωσαν οι δικοί του, υπάρχει η εκδοχή ότι ο ίδιος μετά από αυτό που έκανε θέλησε σχεδόν να αυτοκτονήσει. Εγώ βέβαια δεν μπορούσα να πάρω την εκδοχή ότι τον σκότωσαν οι Ρώσοι, είναι λογικό, αλλά ούτε με πολυένοιαζε να σας πω την αλήθεια....  Δεν είμαι ιστορικός. […] "



Σημ.Δυστυχώς το αντίγραφο της ταινίας που έχουμε λόγω της μακράς αντιγραφικής διαδρομής τεχνικά παρουσιάζει αρκετά μικρά παγώματα οθόνης χωρίς όμως κενά.Καθότι εξαιρετικά δυσεύρετη,αξίζει να είναι προσιτή έστω και με αυτό το μείον.
......
Προηγούμενες αναφορές στο Μάνο Ζαχαρία και το έργο του

Μάνος Ζαχαρίας-1
Μάνος Ζαχαρίας-2 / Λόγος  
Μάνος Ζαχαρίας-3 / Συζητήσεις
Μάνος Ζαχαρίας 4-"Το σταυροδρόμι ή Τέλος κι αρχή"


Oι ταινίες υπάρχουν και κάτω δεξιά στην ταινιοθήκη


2 σχόλια:

  1. Μου αρέσει που επιμένεις στο σκηνοθέτη Μάνο Ζαχαρία, σχεδόν εμμονικά.
    Το περίεργο (και αντιφατικό συνάμα) με μένα είναι ότι, ενώ με ενδιαφέρει πολύ ο βίος και η πολιτεία του, εντούτοις, ποτέ δεν κατάφερα να δω καμιά ταινία του, αν και τις έχω όλες αποθηκεύσει εδώ και πολύ καιρό, για να τις δω εν ευθέτω.
    Ελπίζω να μην αργήσει πολύ το πλήρωμα του χρόνου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καμιά εμμονή Rosa.
    Όμως περίπου πριν ένα χρόνο αναζητώντας αυτή τη ταινία διαπίστωσα ότι ΟΛΕΣ οι ταινίες του Μάνου Ζαχαρία ήταν απρόσιτες.Δεν υπήρχαν πουθενά,ενώ τόννοι σκουπιδιών κυκλοφορούν παντού.Η ΕΡΤ που είχε προβάλει ένα μικρό αφιέρωμα δεν υπάρχει πλέον.Ο ίδιος ο Μάνος Ζαχαρίας λόγω ιδιωτ/σης της Μοσφίλμ και πνευματικών δικαιωμάτων δεν έχει κανένα δικαίωμα στις ταινίες του.
    Αν μη τι άλλο ανήκουν στην ιστορία του κιν/φου και πρέπει να είναι διαθέσιμες έστω και για τους λίγους που θα ενδιαφερθούν Έλληνες ή ξένους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή